|
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne i ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Wykaz RCL: UC74
|
Projekt ustawy obejmuje w szczególności propozycje przepisów implementujących do polskiego porządku prawnego dyrektywę PE i Rady (UE) 2019/944 z 5 czerwca 2019 roku w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającą dyrektywę 2012/27/UE.
Projekt rozwija kierunki zmian w regulacjach zapoczątkowane w ustawie z 20 maja 2021 roku o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw. Są to m.in.:
- umożliwienie technicznej zmiany sprzedawcy energii elektrycznej w 24 godziny od 2026 roku,
- wdrożenie instytucji obywatelskich społeczności energetycznych,
- prawo odbiorcy do dobrowolnego i czasowego obniżenia zużycia energii elektrycznej (DSR), agregacji, zawierania umów z cenami dynamicznymi energii elektrycznej,
- uregulowanie funkcji agregatora na rynku energii elektrycznej, jego zadań i uprawnień,
- uregulowanie odpowiedzi odbioru i odbiorcy aktywnego na rynku energii,
- umożliwienie posiadania niektórych instalacji magazynowania energii przez OSD i OSP,
- rozszerzenie kompetencji URE,
- przepisy dotyczące usług systemowych, usług elastyczności oraz zmiany w zakresie bilansowania,
- implementacja przepisów wprowadzających rozdział działalności przesyłowej i dystrybucyjnej od magazynowania energii – (operator systemu elektroenergetycznego, z wyjątkami przewidzianymi w projekcie, nie może być posiadaczem, nie może wznosić, obsługiwać magazynu energii ani nim zarządzać).
|
23 czerwca 2021 roku upłynął termin na zgłaszanie uwag. 6 lipca 2022 roku Komitet RM ds. Cyfryzacji przyjął projekt. Projekt jest na etapie prac w Komitecie RM ds. Europejskich. |
Skierowanie do prac w Komitecie Stałym Rady Ministrów. |
Projektowane rozwiązania będą miały wpływ na wszystkie segmenty działalności Grupy PGE, w szczególności na segmenty Obrót i Dystrybucja. Projekt wdraża lub służy stosowaniu wielu aktów unijnych regulujących rynek energii elektrycznej, w tym dyrektywę 2019/944 w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz kodeksy sieci. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Wykaz RCL: UD162
|
Projekt obejmuje propozycje przepisów znoszących obowiązek obliga giełdowego oraz zaostrzających odpowiedzialność w zakresie manipulacji na rynku energii elektrycznej. Prezes URE będzie mógł dysponować odpowiednimi narzędziami do zapobiegania nadużyciom i próbom nadużyć na rynku energii elektrycznej. Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, zniesienie obliga realizuje m.in. Polski Plan Wdrażania reform rynku energii elektrycznej. |
Na posiedzeniu 4 listopada 2022 roku Sejm przyjął ustawę. 15 listopada 2022 roku ustawa została podpisana przez Prezydenta RP. |
Ustawa weszła w życie 29 listopada 2022 roku. |
Zmiana zniesienia obliga giełdowego nie wpłynie negatywnie na działalność Grupy PGE. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.
Druk sejmowy: 1 382
|
Ustawa przewiduje zmianę sposobu rozliczania prosumentów energii odnawialnej poprzez zastąpienie dotychczasowego systemu opustowego, przewidującego możliwość magazynowania energii w sieci i zużycia jej w dowolnym innym momencie, systemem net billingu, który oznacza wycenę energii docelowo według wartości z godziny wytworzenia i godziny zużycia.
Ponadto ustawa nakłada na prosumentów wchodzących do systemu od 1 kwietnia 2022 roku obowiązek uiszczania opłaty dystrybucyjnej (dotychczas uiszczanej w imieniu prosumentów przez sprzedawców energii).
W celu umożliwienia sprzedawcom rozliczania prosumentów ustawa nakłada na OSD obowiązek przekazywania sprzedawcom szczegółowych informacji pomiarowych. Sprzedawcy będą zobowiązani do przekazywania szczegółowych informacji rozliczeniowych prosumentom za pośrednictwem dedykowanego systemu teleinformatycznego.
Ustawa wprowadza również instytucję prosumenta zbiorowego (weszła w życie 1 kwietnia 2022 roku) oraz prosumenta wirtualnego (wejście w życie od 2 lipca 2024 roku).
|
14 grudnia 2021 roku Prezydent podpisał ustawę. Ustawa weszła w życie 1 kwietnia 2022 roku, z wyjątkiem części przepisów dotyczących nabycia prawa do uczestniczenia w dotychczasowym systemie wsparcia prosumentów, które weszły w życie 22 grudnia 2021 roku oraz przepisów dotyczących prosumenta wirtualnego, które wejdą w życie 2 lipca 2024 roku. |
– |
Projekt ma kluczowe znaczenie dla segmentu Obrotu, na którym obecnie ciążą obowiązki rozliczania prosumentów i uiszczania w ich imieniu opłaty dystrybucyjnej na rzecz OSD oraz dla segmentu Dystrybucji, który będzie obciążony obowiązkami zbierania i opracowywania danych pomiarowych dotyczących prosumentów. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.
Wykaz RCL: UC99
|
Ustawa przewiduje zmianę kilku ustaw, w tym: ustawy o odnawialnych źródłach energii, ustawy – Prawo energetyczne, ustawy – Prawo ochrony środowiska w związku z zazielenianiem ciepła oraz inne zmiany w związku z koniecznością implementacji dyrektywy RED II (w sprawie promowania stosowania energii z OZE).
Ponadto ustawa wprowadza nowe systemy wsparcia: dla biometanu, na modernizację instalacji OZE oraz dla istniejących instalacji OZE na pokrycie kosztów operacyjnych. Ustawa zmienia także definicję hybrydowych instalacji OZE.
|
25 lutego 2022 roku opublikowano do konsultacji projekt ustawy. Obecnie projekt jest przedmiotem wewnętrznych prac Ministerstwa Klimatu i Środowiska. |
Skierowanie do prac w Komitecie ds. Europejskich. |
Projekt ma istotne znaczenie dla segmentu Energetyka Odnawialna, w szczególności ze względu na możliwość skorzystania z nowych systemów wsparcia oraz dla segmentu Ciepłownictwo
w zakresie zwiększenia wykorzystania ciepła wytwarzanego z OZE. |
|
Zmiana ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.
Wykaz RCL: UD207
|
Modyfikacja zasady 10 h – złagodzenie poprzez umożliwienie gminom określenia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (po konsultacjach z lokalnymi społecznościami) mniejszej niż wymagana ustawą odległości elektrowni wiatrowych od zabudowań mieszkalnych, jednak nie mniejszej niż 500 m. |
15 grudnia 2021 roku Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego wydała pozytywną opinię o projekcie. W kwietniu 2022 roku prace nad projektem od Ministerstwa Rozwoju i Technologii przejęło Ministerstwo Klimatu i Środowiska. 5 lipca 2022 roku projekt został przyjęty przez RM i skierowany do Sejmu. |
Prace parlamentarne. |
Projekt ma znaczenie dla rozwoju segmentu Energetyka Odnawialna. |
|
Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Wykaz RCL: UD232
Druk sejmowy: 2071
|
Ustawa zawiera przepisy, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa podczas budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego oraz zespołów urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z tych instalacji. Przepisy zakładają wdrożenie mechanizmów nadzoru nad projektowaniem, budową i eksploatacją morskich farm wiatrowych, obejmujących system certyfikacji i czynności nadzorczych dotyczących procesu realizacji inwestycji. |
7 lipca 2022 roku projekt został uchwalony przez Sejm. 20 lipca 2022 roku ustawa została podpisana przez Prezydenta RP. Ustawa weszła w życie 12 sierpnia 2022 roku. |
– |
Ustawa ma znaczenie dla inwestycji w budowę morskich farm wiatrowych. Wprowadzenie nadmiernych mechanizmów certyfikacji może opóźnić harmonogram i zwiększyć koszty realizacji inwestycji w budowę morskich farm wiatrowych. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska. |
Celem projektu ustawy jest ustanowienie przepisów krajowych regulujących ustanowienie i zasady funkcjonowania Funduszu Transformacji Energetyki (FTE). Ze środków FTE mają być finansowane inwestycje w sektorze energetyki i przemysłu z wyłączeniem obszaru paliw stałych kopalnych, tj. węgla. |
6 kwietnia 2022 roku opublikowano na RCL zmienioną wersję projektu ustawy. PGE zgłosiła uwagi samodzielnie oraz w ramach Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych i Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie. Trwa analiza zgłoszonych uwag. |
Rozpatrzenie projektu przez Radę Ministrów i skierowanie do rozpatrzenia przez komisję prawniczą przy RCL. |
Projekt będzie miał znaczenie dla całej GK PGE z wyłączeniem aktywów węglowych. Ze środków FTE będzie można uzyskać finansowanie inwestycji w obszarze: OZE, sieci, magazyny itd. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw.
Wykaz RCL: UC52
|
Projekt ustawy ma na celu dostosowanie porządku prawnego regulującego różne aspekty zapewnienia bezpieczeństwa paliwowego w zakresie gazu ziemnego do przepisów rozporządzenia PE i Rady (UE) 2017/1938 z 25 października 2017 roku, dotyczącego środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie UE nr 994/2010. W projekcie wprowadzono szereg rekomendowanych rozwiązań, które m.in.:
- zmieniają zasady tworzenia i utrzymywania zapasów (strategicznych) gazu ziemnego, za które odpowiedzialna będzie Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych,
- ustalają wielkość zapasów gazu ziemnego na rok gazowy w wysokości 35% łącznego zapotrzebowania na gaz typu E w okresie 30 dni nadzwyczajnie wysokiego popytu na gaz, który może wystąpić nie częściej niż raz na 20 lat,
- wprowadzają nowy sposób finansowania zapasów gazu ziemnego, który będzie polegać na comiesięcznym zasilaniu funduszu celowego opłatą gazową, uiszczaną przez przedsiębiorstwa zobowiązane,
- definiują odbiorcę chronionego, który, co do zasady, nie będzie podlegać ograniczeniom w poborze gazu ziemnego w czasie obowiązywania stopni zasilania,
- regulują zasady postępowania w przypadku zagrożenia w dostawach gazu ziemnego.
|
13 maja 2022 roku upłynął termin na zgłaszanie uwag. 30 maja 2022 roku opublikowano uwagi, ale bez odniesienia się projektodawcy. |
Analiza przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt ma znaczenie dla działalności w zakresie obrotu paliwami gazowymi oraz wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w jednostkach wytwórczych zasilanych gazem ziemnym, biorąc pod uwagę obowiązek uiszczania opłaty gazowej przez zleceniodawców usługi przesyłania oraz konieczność ograniczenia wolumenów zużywanego gazu w okresie wprowadzenia stopni zasilania. |
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2023 roku.
Wykaz RCL: 816
|
Rozporządzenie określa poziom obowiązku umorzenia świadectw pochodzenia energii z OZE (PM OZE) dla tzw. podmiotów zobowiązanych w 2023 roku. Rozporządzenie zmniejsza poziom obowiązku dla PM OZE z 18,5% w 2022 roku do 12%. Jednocześnie, uzasadnienie do rozporządzenia przewiduje możliwość dalszego obniżenia poziomu obowiązku w kolejnych latach. |
Rozporządzenie zostało przyjęte 13 lipca 2022 roku i weszło w życie 11 sierpnia 2022 roku. |
– |
Zmniejszony poziom obowiązku może wpłynąć na zmniejszenie przyrostu przychodów segmentu Energetyka Odnawialna z tytułu sprzedaży PM OZE. Jednocześnie ogranicza obciążenie segmentu Obrót koniecznością nabycia określonej ilości PM OZE w stosunku do wolumenu obrotu energią elektryczną. |
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie procesów rynku energii.
Wykaz RCL: UD603
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie procesów rynku energii stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 11zh ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne. Rozporządzenie ma umożliwić przygotowanie systemów IT (systemy zdalnego odczytu Operatorów Systemów Dystrybucyjnych elektroenergetycznych oraz centralnego systemu informacji rynku energii) w związku z nowymi wyzwaniami rynku energii elektrycznej. Określenie pełnego katalogu procesów rynku energii jest niezbędne dla zapewnienia przejrzystości zobowiązań wszystkich uczestników rynku energii, zarówno użytkowników systemu elektroenergetycznego obowiązanych realizować procesy rynku energii za pośrednictwem Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE), jak i dla Operatora Informacji Rynku Energii (OIRE), tak aby można było ocenić wywiązywanie się przez ww. podmioty z nałożonych na nich obowiązków.
Rozporządzenie określi katalog procesów rynku energii, których realizacja za pośrednictwem CSIRE będzie obowiązkowa dla użytkowników systemu. Katalog procesów rynku energii zawiera podstawowe procesy realizowane obecnie na rynku energii elektrycznej, biorąc pod uwagę jak największą użyteczność CSIRE dla użytkowników systemu.
|
11 stycznia 2022 roku Minister Klimatu i Środowiska podpisał rozporządzenie.
Rozporządzenie weszło w życie 16 lutego 2022 roku.
|
– |
Rozporządzenie będzie miało istotny wpływ przede wszystkim na segment Dystrybucja, ale także na segmenty: Energetyka Konwencjonalna, Energetyka Odnawialna oraz Obrót. |
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie systemu pomiarowego.
Wykaz RCL: UD507
|
Rozporządzenie jest realizacją delegacji ustawowej zawartej w art. 11x ust. 2 Ustawy Prawo energetyczne, która nakłada na ministra właściwego do spraw energii, obowiązek uregulowania w nim, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji szczegółowych wymagań i standardów, jakie ma spełniać system pomiarowy. Dodatkowo projekt rozporządzenia stanowi wypełnienie obowiązku określonego w art. 19 ust. 3 dyrektywy PE i Rady (UE) 2019/944 z 5 czerwca 2019 roku w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE, zgodnie z którym państwa członkowskie przystępujące do wprowadzania inteligentnych systemów opomiarowania przyjmują i publikują minimalne wymagania funkcjonalne i techniczne dotyczące inteligentnych systemów opomiarowania, które mają zostać wprowadzone na ich terytoriach. |
Rozporządzenie zostało wydane 22 marca 2022 roku a weszło w życie 23 kwietnia 2022 roku. |
– |
Rozporządzenie będzie miało istotny wpływ przede wszystkim na segment Dystrybucja, ale także na segmenty: Energetyka Konwencjonalna, Energetyka Odnawialna oraz Obrót.
W zakresie działalności OSD konieczne będzie doprecyzowanie wymagań w zakresie dot. układów pomiarowych, w tym liczników energii elektrycznej oraz systemu pomiarowego.
|
|
Ustawa o dodatku osłonowym.
Wykaz RCL: 1820
|
Ustawa ma na celu zapewnienie wsparcia dla ok. 6,84 mln gospodarstw domowych w Polsce, w tym również gospodarstw najuboższych energetycznie, w pokryciu części kosztów energii oraz w pokryciu powiązanych z nimi rosnących cen żywności. |
Ustawa opublikowana w Dzienniku Ustaw – Dz.U. 2022 poz. 1. Weszła w życie 4 stycznia 2022 roku. |
– |
Ustawa generuje koszty po stronie segmentu Obrót ze względu na nałożone obowiązki informacyjne. |
|
Projekt rozporządzenia w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów powstających w procesie energetycznego spalania paliw.
Wykaz RCL: 655
|
Celem projektowanego rozporządzenia (zwanego dalej: projektem) jest określenie szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów powstających w procesie energetycznego spalania paliw. Warunki określone w projekcie mają na celu ujednolicenie procedury utraty statusu odpadów istniejącej już w praktyce biznesowej na podstawie ogólnych warunków statusu odpadów (art. 14 ust. 1 ustawy o odpadach), w zakresie odnoszącym się do odpadów powstających w procesie energetycznego spalania paliw. |
4 lipca 2022 roku projekt został zwolniony z komisji prawniczej. 13 lipca 2022 roku KE notyfikowała projekt. |
Projekt skierowany do dalszych prac w Radzie Ministrów. |
Projekt jest istotny z punktu widzenia zagospodarowania odpadów/UPS w GK PGE, zwłaszcza dla segmentu Energetyka Konwencjonalna i Ciepłownictwo. |
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie określenia metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy.
Wykaz RCL: 794
|
Rozporządzenie jest wykonaniem zobowiązania do usunięcia naruszenia wskazanego przez KE dotyczącego nieprawidłowego stosowania oraz nieprawidłowej transpozycji dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
W celu usunięcia wskazanego naruszenia została wprowadzona delegacja dla ministra właściwego do spraw energii do wydania rozporządzenia w sprawie określenia metod analizy ekonomicznej kosztów i korzyści oraz danych lub źródeł danych do celów tej analizy. Celem analizy jest umożliwienie bardziej efektywnej alokacji zasobów poprzez wykazanie wyższości danego przedsięwzięcia nad innymi z punktu widzenia korzyści społecznych.
|
1 lipca 2022 roku rozporządzenie zostało przyjęte. Weszło w życie 20 lipca 2022 roku. |
– |
Rozporządzenie ma znaczenie dla segmentu Ciepłownictwo. |
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło.
Wykaz RCL: 795
|
Rozporządzenie przede wszystkim ma na celu:
- zdefiniowanie wielkości k, będącej elementem wzoru na obliczenie wskaźnika referencyjnego tak, żeby wielkości te mógł obliczać i publikować Prezes URE w zależności od zmian warunków wykonywania działalności przez przedsiębiorstwa energetyczne obciążających wytwarzanie ciepła w kogeneracji – dla poszczególnych rodzajów paliw, o których mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. c ustawy – Prawo energetyczne,
- określenie wielkości k, tak by uwzględniała brak w średnich cenach sprzedaży ciepła publikowanych przez Prezesa URE pełnej próby źródeł będących w systemie ETS.
|
Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 15 marca 2022 roku. |
– |
Rozporządzenie ma znaczenie dla segmentu Ciepłownictwo, ponieważ wpłynie na wzrost taryfy na ciepło. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło.
Wykaz RCL: 916
|
W celu wprowadzenia możliwości uzyskania przychodu pokrywającego koszty prowadzenia działalności gospodarczej wytwarzania ciepła w kogeneracji konieczna jest taka zmiana § 13 ust. 6 zmienianego rozporządzenia, która odzwierciedli możliwość zwiększenia wzrostu planowanego przychodu, zgodnie z publikowanym na podstawie art. 47 ust. 2f ustawy – Prawo energetyczne przez Prezesa URE wskaźnikiem referencyjnym, którego wartość ustalana jest na podstawie „wielkości k” – tj. zmiany kosztów obciążających jednostkę produkowanego ciepła w jednostkach kogeneracji, wynikającą z istotnej zmiany warunków wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwa energetyczne w takim zakresie, w jakim koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej będą obciążać produkcję ciepła w okresie obowiązywania wskaźnika referencyjnego, a nie obciążały jej w okresie poprzedzającym okres ustalania tego wskaźnika. |
Konsultacje publiczne projektu do 29 września 2022 roku. |
Analiza uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt wpłynie na zwiększenie przychodów jednostek kogeneracji oddanych do użytkowania przed 3 listopada 2010 roku. W zależności jaki będzie finalny kształt przepisów, występuje ryzyko obniżki przychodów w konsekwencji obniżki cen paliw i uprawnień do emisji CO2. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Wykaz RCL: UD361
|
Celem projektu ustawy jest modyfikacja przepisów dotyczących wydawania pozwoleń na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich oraz pozwoleń lub uzgodnień dla kabli lub rurociągów dotyczących zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy. Dodatkowo projekt wprowadza regulacje dotyczące rozstrzygania remisu w postępowaniach rozstrzygających dla wniosków o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich. |
27 października 2022 roku projekt został uchwalony przez Sejm i przekazany do Senatu. |
Rozpatrzenie ustawy przez Senat. |
Projekt jest istotny z punktu widzenia GK PGE ze względu na jego wpływ na inwestycje w budowę morskich farm wiatrowych. Projekt reguluje kwestie związane z postępowaniem rozstrzygającym, którego przeprowadzenie będzie niezbędne dla przyznania pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich. |
|
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie oceny wniosków w postępowaniu rozstrzygającym.
Wykaz RCL: 213
|
Celem rozporządzenia jest doprecyzowanie zasad dla przeprowadzenia postępowania rozstrzygającego niezbędnego dla wyłonienia podmiotu, który uzyska pozwolenie na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich pod budowę morskich farm wiatrowych. Projekt zakłada m.in. zmiany w punktacji za spełnienie kryteriów, jak również w sposobie oceny kryterium dotyczącego finansowania planowanego przedsięwzięcia. Rozstrzyga także kwestie dotyczące przedkładania dokumentów przez podmioty, które sporządzają sprawozdania finansowe, dla których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. |
29 lipca 2022 roku projekt został podpisany przez Ministra Infrastruktury i opublikowany w Dzienniku Ustaw. Rozporządzenie weszło w życie 4 sierpnia 2022 roku. |
– |
Rozporządzenie jest istotne z punktu widzenia GK PGE ze względu na jego wpływ na inwestycje w budowę morskich farm wiatrowych. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu prowadzenia rozliczeń oraz bilansowania systemu przesyłowego gazowego w okresie uruchomienia zapasów obowiązkowych gazu ziemnego oraz w okresie wprowadzenia ograniczeń w poborze gazu ziemnego.
Wykaz RCL: 821, 929
|
Projekt rozporządzenia ma na celu określenie sposobu prowadzenia rozliczeń za uruchomione zapasy obowiązkowe gazu ziemnego oraz kalkulacji ceny za paliwa gazowe stosowanej do tych rozliczeń, jak również sposobu bilansowania systemu przesyłowego gazowego i prowadzenia rozliczeń z tytułu niezbilansowania w czasie uruchomienia zapasów. W projekcie określono wzory na wyliczenie:
- opłaty za odebrane zapasy obowiązkowe,
- opłaty za uruchomienie zapasów obowiązkowych na rzecz danego podmiotu zlecającego usługę przesyłania (ZUP),
- opłaty za działania bilansujące, z uwzględnieniem ZUP, którego niezbilansowanie jest odpowiednio ujemne i dodatnie,
- opłaty związanej z neutralnością finansową bilansowania w okresie uruchomienia zapasów obowiązkowych.
|
17 maja 2022 roku projekt został opublikowany na stronie RCL i skierowany do konsultacji publicznych, które zakończyły się 20 maja 2022 roku.
5 października 2022 roku opublikowano nowy projekt rozporządzenia, rozpoczynając nowy proces legislacyjny. 10 października 2022 roku minął termin na zgłaszanie uwag w ramach konsultacji publicznych.
|
Analiza przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt jest istotny z punktu widzenia działalności w zakresie obrotu paliwami gazowymi, biorąc pod uwagę ustanowienie systemu rozliczeń między PSE S.A. a zleceniodawcami usługi przesyłania za działania bilansujące podejmowane przez PSE S.A. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw.
Wykaz RCL: UD376
|
Projekt wprowadza regulacje, zgodnie z którymi nieruchomości rolne należące do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, w skład których wchodzi min. 70% nieużytków/ użytków klasy IV, będą mogły być wydzierżawiane na cele związane z pozyskiwaniem energii elektrycznej z OZE. |
19 kwietnia 2022 roku projekt został opublikowany na stronie RCL. 10 maja 2022 roku zakończyły się konsultacje publiczne. |
Analiza przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt umożliwi pozyskanie nowych gruntów, w szczególności nieużytków wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, pod inwestycje OZE. |
|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw. |
Projekt wprowadza zasadę, zgodnie z którą realizacja inwestycji w fotowoltaikę (PV) powyżej 1 MW będzie możliwa jedynie na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP). W przypadku braku uchwalonego MPZP, nie będzie można realizować przedmiotowej inwestycji na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Projekt zakłada także możliwość zastosowania trybu uproszczonego dla uchwalenia bądź też zmiany MPZP, m.in. w przypadku inwestycji PV, przy czym nie dotyczy to inwestycji znacząco oddziałujących na środowisko. |
19 września 2022 roku na stronie RCL opublikowany został nowy projekt ustawy, który został ponownie poddany konsultacjom międzyresortowym. W związku z przeprowadzonymi konsultacjami międzyresortowymi, 25 października 2022 roku opublikowano zmieniony projekt ustawy. 7 listopada 2022 roku projekt został rozpatrzony przez Komitet ds. Cyfryzacji. |
Skierowanie projektu na Stały Komitet Rady Ministrów. |
Projekt może przyczynić się do spowolnienia realizacji inwestycji w PV ze względu na obowiązek wpisania takiej inwestycji w MPZP. Średni czas, który jest niezbędny dla uchwalenia MPZP, wynosi ok. 3 lat. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie zapasów paliw w przedsiębiorstwach energetycznych.
Wykaz RCL: 849
|
Projekt rozporządzenia różnicuje wielkości obowiązków zapasowych dla przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się (i) wytwarzaniem energii elektrycznej w Jednostkach Wytwórczych Centralnie Dysponowanych (JWCD) oraz (ii) wytwarzaniem ciepła, także w kogeneracji, lub energii elektrycznej w nJWCD (jednostki niebędące JWCD) oraz wprowadza nowe algorytmy określania wielkości tego obowiązku dla tych przedsiębiorstw. |
5 lipca 2022 roku projekt został opublikowany na stronie RCL. 12 lipca 2022 roku zakończyły się konsultacje publiczne. 19 września 2022 roku projekt był przedmiotem posiedzenia Komisji Prawniczej. |
Poprawa projektu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zgodnie z uwagami Komisji Prawniczej. |
Projekt ma znaczenie dla działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i ciepła. Przyjęcie nowych zasad wyznaczania ilości zapasów paliw będzie oznaczać konieczność ich wyraźnego uzupełnienia na potrzeby JWCD (liczenie ilości uzależniono od mocy zainstalowanej jednostki), co w obliczu trwającego kryzysu energetycznego może być trudne do wykonania lub niewykonalne. |
|
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wartości referencyjnych dla nowych i znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji w roku 2023.
Wykaz RCL: 927
|
Rozporządzenie jest realizacją upoważnienia ustawowego zawartego w art. 15 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2018 roku o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2022 roku poz. 553), które nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, w terminie do 31 października każdego roku, wartości referencyjnych z podziałem dla nowych jednostek kogeneracji oraz znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji, obowiązujących w kolejnym roku kalendarzowym. |
Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 31 października 2022 roku. |
– |
Rozporządzenie wpływa na segment Ciepłownictwo poprzez wysokość wartości referencyjnych dla nowych i znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji biorących udział w systemie wsparcia dla wysokosprawnej kogeneracji. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2023.
Wykaz RCL: 928
|
Projekt rozporządzenia jest realizacją upoważnienia ustawowego zawartego w art. 56 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2018 roku o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2022 roku poz. 553), która nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, w terminie do 31 października każdego roku, maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem, w tym również w odniesieniu do jednostek kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dodatkowo, w projekcie rozporządzenia określone zostają jednostkowe wysokości premii gwarantowanej, w tym również dla małych jednostek kogeneracji i maksymalnej wysokości premii kogeneracyjnej indywidualnej. |
Konsultacje publiczne projektu do 13 września 2022 roku. |
Analiza uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt wpływa na segment Ciepłownictwo poprzez określenie poziomu jednostkowej premii gwarantowanej i maksymalna wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej dla jednostek biorących udział w systemie wsparcia dla wysokosprawnej kogeneracji. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w źródła ciepła (chłodu) w systemach ciepłowniczych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Wykaz RCL: 930
|
Celem wydania projektowanego rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w źródła ciepła (chłodu) w systemach ciepłowniczych w ramach KPO jest określenie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania pomocy publicznej na inwestycje pn. B 1.1.1. Inwestycje w źródła ciepła (chłodu) w systemach ciepłowniczych w ramach KPO. W regulowanym zakresie pomoc publiczna udzielana będzie na projekty inwestycyjne w źródła ciepła (chłodu) w systemach ciepłowniczych, dotyczące wytwarzania energii w wysokosprawnej kogeneracji oraz wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, co pozwoli na rozwój i modernizację systemów ciepłowniczych na cele komunalno-bytowe. |
Konsultacje publiczne do 16 października 2022 roku. |
Analiza uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt wpływa na dofinansowanie inwestycji w zakresie systemów ciepłowniczych ze środków KPO. Beneficjentem może zostać segment Ciepłownictwo. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
Wykaz RCL: 37
|
Celem powstania rozporządzenia jest stworzenie warunków wspierania rozwoju społecznego i gospodarczego regionów poprzez umożliwienie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. |
Konsultacje publiczne do 17 października 2022 roku. |
Analiza uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt ustala warunki umożliwiające udzielanie pomocy publicznej na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. Beneficjentem może zostać segment Ciepłownictwo. |
|
Projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy na inwestycje wspierające efektywność energetyczną w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
Wykaz RCL: 40
|
Celem powstania rozporządzenia jest stworzenie warunków wspierania rozwoju społecznego i gospodarczego regionów poprzez umożliwienie udzielania pomocy publicznej na inwestycje prowadzące do osiągnięcia efektywności energetycznej w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. |
Konsultacje publiczne do 17 października 2022 roku. |
Analiza uwag nadesłanych w ramach konsultacji publicznych. |
Projekt ustala warunki umożliwiające udzielanie pomocy publicznej na inwestycje prowadzące do osiągnięcia efektywności energetycznej w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. Beneficjentem może zostać segment Ciepłownictwo. |
|
Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy na badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
Wykaz RCL: 42
|
Celem powstania rozporządzenia jest stworzenie programu pomocowego regulującego zasady udzielania pomocy publicznej w zakresie badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych oraz studiów wykonalności w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. |
Konsultacje publiczne do 17 października 2022 roku. 2 listopada 2022 roku opublikowano tabelę z uwagami. |
Przekazanie projektu do komitetów Rady Ministrów. |
Projekt ustala warunki umożliwiające udzielanie pomocy publicznej w zakresie badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych oraz studiów wykonalności w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. Beneficjentem może zostać segment Ciepłownictwo. |
|
Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę badawczą w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
Wykaz RCL: 38
|
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę badawczą w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. |
Konsultacje publiczne do 17 października 2022 roku. 2 listopada 2022 roku opublikowano tabelę z uwagami. |
Przekazanie projektu do komitetów Rady Ministrów. |
Projekt ustala warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę badawczą w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027. Beneficjentem może zostać segment Ciepłownictwo. |