Na dzień publikacji sprawozdania skład Komitetu Audytu przedstawiał się następująco:
- Artur Składanek – Przewodniczący
- Janina Goss – Członek
- Anna Kowalik – Członek
- Mieczysław Sawaryn – Członek
- Radosław Winiarski – Członek
Komitet Audytu działa w oparciu o Regulamin Komitetu Audytu Rady Nadzorczej PGE S.A., który spełnia wymogi Ustawy z 11 maja 2017 roku o Biegłych Rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Ustawa o Biegłych Rewidentach). Spółka posiada także przyjęte przez Komitet Audytu:
- Politykę i Procedurę wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania (Polityka Wyboru Biegłego Rewidenta).
- Politykę świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem (Polityka Świadczenia Usług).
Wszyscy Członkowie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej XII kadencji złożyli do protokołu oświadczenie, iż spełniają wymogi określone w Ustawie o Biegłych Rewidentach, dotyczące Komitetu Audytu.
W 2022 roku Członkami Komitetu Audytu Rady Nadzorczej:
- spełniającymi ustawowe kryteria niezależności byli: Janina Goss, Grzegorz Kuczyński (do 22 czerwca 2022 roku), Mieczysław Sawaryn i Artur Składanek,
- posiadającym wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych, z racji swego wykształcenia i doświadczenia był Radosław Winiarski,
- posiadającymi wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, z racji swego wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego byli: Anna Kowalik oraz Artur Składanek.
Życiorysy Członków Komitetu Audytu Rady Nadzorczej zawierające szczegóły dotyczące wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego, potwierdzające posiadanie wskazanych powyżej wymogów, dostępne są powyżej oraz na stronie internetowej PGE S.A.
Podstawowym zadaniem Komitetu Audytu jest badanie prawidłowości i efektywności wykonywania wewnętrznych kontroli w Spółce i Grupie Kapitałowej PGE oraz współpraca z Biegłymi Rewidentami Spółki. W szczególności do zadań Komitetu Audytu należy opracowanie zasad wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania sprawozdań finansowych Spółki oraz monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej Spółki.
W 2022 roku odbyło się 10 protokołowanych posiedzeń Komitetu Audytu, przy frekwencji wynoszącej 92%. Komitet Audytu na swoich posiedzeniach analizował m.in. sprawozdania za rok 2021, tj.: jednostkowe sprawozdanie finansowe Spółki, skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej PGE oraz sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej PGE. Komitet Audytu odbywał także regularne spotkania z przedstawicielami audytora Deloitte Audyt sp. z.o.o. sp.k. w zakresie roku 2021 i z przedstawicielami audytora PKF Consult sp. z o.o. sp.k. w zakresie roku 2022.
Ponadto Komitet Audytu analizował jednostkowe sprawozdanie finansowe Spółki za I półrocze 2022 roku, a także skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej PGE za ten sam okres.
W 2022 roku Komitet Audytu zatwierdził Program GK PGE w zakresie Compliance na rok 2022.
Komitet Audytu pozytywnie zaopiniował Plan Audytu GK PGE na rok 2022.
Komitet Audytu analizował także:
- wyniki audytów przeprowadzanych w Spółce i GK PGE,
- informację na temat konsolidacji obszaru audytu wewnętrznego w GK PGE,
- informację na temat wyników i funkcjonowania Departamentu Audytu PGE S.A. po konsolidacji obszaru audytu w GK PGE,
- informację dotyczącą przebiegu prowadzonych postępowań na wybór zewnętrznych doradców prawnych i finansowych,
- raport na temat usług realizowanych przez Biegłego Rewidenta PGE S.A. oraz podmioty powiązane z Biegłym Rewidentem na rzecz spółek Grupy Kapitałowej PGE za 2021 rok,
- informację na temat przyjęcia rekomendacji dla Rady Nadzorczej w sprawie oceny transakcji zawieranych przez PGE S.A. oraz jej podmioty zależne z podmiotami powiązanymi w przedmiocie ich zawarcia na warunkach rynkowych w ramach zwykłej działalności.
Wybór firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania
Zgodnie z Polityką Wyboru Biegłego Rewidenta wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania sprawozdania finansowego Spółki i finansowego sprawozdania skonsolidowanego GK PGE dokonuje się z poszanowaniem bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych, w szczególności:
- Ustawy o Biegłych Rewidentach, w szczególności art. 130 ust. 3 pkt 2 tej ustawy,
- Ustawy Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 roku, poz. 1 843 zm.),
- Procedury Ogólnej Zakupów GK PGE,
- Instrukcji Zakupów PGE S.A.,
- Polityki Wyboru Biegłego Rewidenta,
- Wytycznych dotyczących wyboru i współpracy z firmą audytorską badającą roczne sprawozdanie finansowe Spółki z udziałem Skarbu Państwa z września 2017 roku.
Pierwsza umowa o badanie sprawozdania finansowego jest zawierana z firmą audytorską na okres nie krótszy niż 2 lata z możliwością przedłużenia na kolejne co najmniej dwuletnie okresy. Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań sprawozdań finansowych, przeprowadzanych przez tę samą firmę audytorską lub firmę audytorską powiązaną z tą firmą audytorską lub jakiegokolwiek członka sieci działającej w państwach Unii Europejskiej, do której należą te firmy audytorskie, nie może przekraczać 10 lat, z zastrzeżeniem, że kluczowy Biegły Rewident nie może przeprowadzać badania sprawozdania finansowego przez okres dłuższy niż 5 lat oraz, że kluczowy Biegły Rewident może ponownie przeprowadzać badanie sprawozdania finansowego, po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia ostatniego badania sprawozdania finansowego.
Audytorem badającym jednostkowe sprawozdanie finansowe PGE S.A. oraz skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej PGE za lata 2022-2024 jest PKF Consult sp. z o.o. sp.k. (PKF Consult). PKF Consult został wybrany w postępowaniu zakupowym w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Zgodnie z Polityką Wyboru Biegłego Rewidenta w postępowaniu przetargowym uwzględnione zostały następujące kryteria oraz warunki udziału:
- Cena za przeprowadzenie badania oraz dozwolonych usług dodatkowych;
- Znajomość branży energetycznej oraz specyfiki spółek z udziałem Skarbu Państwa;
- Doświadczenie w badaniu podmiotów publicznych;
- Skład i doświadczenie zespołu audytorskiego;
- Wielkość i zdolność organizacyjna do przeprowadzenia badania Grupy Kapitałowej PGE.
Kryteria wyboru firmy audytorskiej oraz sposób oceny ofert zostały określone przez Radę Nadzorczą, na podstawie rekomendacji Komitetu Audytu. Wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego dokonuje Rada Nadzorcza, po przedstawieniu rekomendacji przez Komitet Audytu. Wybór PKF Consult przez Radę Nadzorczą był zgodny z rekomendacją Komitetu Audytu.
Zgodnie z Polityką Świadczenia Usług firma audytorska przeprowadzająca ustawowe badania PGE S.A. ani żaden z członków sieci, do której należy ta firma audytorska, nie mogą świadczyć bezpośrednio ani pośrednio na rzecz PGE S.A. jak i spółek GK PGE żadnych zabronionych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych.
Zabronionymi usługami niebędącymi badaniem sprawozdań finansowych, o których mowa powyżej są:
- usługi wskazane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z 16 kwietnia 2014 roku w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE (Rozporządzenie nr 537/2014) (w art. 5 ust. 1 Rozporządzenia nr 537/2014),
- inne usługi niebędące czynnościami rewizji finansowej.
Usługi dozwolone, niebędące badaniem sprawozdań finansowych
Zakres usługi dozwolonej |
Wskazanie, czy usługa była lub będzie świadczona za 2022 rok |
usługi przeprowadzania procedur należytej staranności (due dilligence) w zakresie kondycji ekonomiczno-finansowej, wydawania listów poświadczających, wykonywane w związku z prospektem emisyjnym badanej jednostki, przeprowadzane zgodnie z krajowym standardem usług pokrewnych i polegające na przeprowadzaniu uzgodnionych procedur |
Nie |
usługi atestacyjne w zakresie informacji finansowych pro forma, prognoz wyników lub wyników szacunkowych, zamieszczane w prospekcie emisyjnym badanej jednostki |
Nie |
badanie historycznych informacji finansowych do prospektu, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 809/2004 z 29 kwietnia 2004 roku wykonującym dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam |
Nie |
weryfikacja pakietów konsolidacyjnych |
Tak |
potwierdzanie spełnienia warunków zawartych umów kredytowych na podstawie analizy informacji finansowych pochodzących ze zbadanych przez daną firmę audytorską sprawozdań finansowych |
Tak |
usługi atestacyjne w zakresie sprawozdawczości dotyczącej ładu korporacyjnego, zarządzania ryzykiem oraz społecznej odpowiedzialności biznesu |
Nie |
usługi polegające na ocenie zgodności informacji ujawnianych przez instytucje finansowe i firmy inwestycyjne z wymogami w zakresie ujawniania informacji dotyczących adekwatności kapitałowej oraz zmiennych składników wynagrodzeń |
Tak |
poświadczenia dotyczące sprawozdań lub innych informacji finansowych przeznaczonych dla organów nadzoru, Rady Nadzorczej lub innego organu nadzorczego spółki lub właścicieli, wykraczające poza zakres badania ustawowego i mające pomóc tym organom w wypełnianiu ich ustawowych obowiązków |
Tak |
przegląd jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych |
Tak |
szkolenia otwarte, konferencje tematyczne, spotkania branżowe lub inne wydarzenia, jeżeli mają one charakter otwarty i nie są przygotowywane, ani nie są dostosowywane na potrzeby PGE S.A., spółek GK PGE lub ich pracowników |
Nie |
Komitet Audytu wyraził zgodę na świadczenie przez Biegłego Rewidenta usług wskazanych w powyższej tabeli.
Świadczenie wyżej wskazanych usług przez firmę audytorską przeprowadzającą ustawowe badania PGE S.A. oraz przez członków jednej sieci, na rzecz PGE S.A. jak i spółek GK PGE, możliwe jest jedynie w zakresie niezwiązanym z polityką podatkową po przeprowadzeniu przez Komitet Audytu PGE S.A. oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności, o której mowa w Ustawie o Biegłych Rewidentach. W przypadku wyżej wskazanych szkoleń otwartych, konferencji tematycznych, spotkań branżowych i innych wydarzeń, ocena zagrożeń i zabezpieczeń niezależności, o której mowa w Ustawie o Biegłych Rewidentach przeprowadzana jest przez Komitet Audytu PGE S.A. dopiero, jeśli w danym roku obrotowym wartość tych usług, udzielonych łącznie przez PGE S.A. jak i spółki GK PGE, Biegłemu Rewidentowi lub firmie audytorskiej przeprowadzającej ustawowe badania PGE S.A. lub członkowi sieci, do której należy Biegły Rewident lub firma audytorska osiągnie limit określony w Polityce Świadczenia Usług.
Polityka Świadczenia Usług określa również w jaki sposób spółka GK PGE może się zwrócić do Komitetu Audytu PGE S.A. o przeprowadzenie wyżej wskazanej oceny. Komitet Audytu zajmuje pisemne stanowisko w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania wniosku w sprawie dokonania oceny.